Global Reiser

Viktig å vite om India

Global Reiser AS ønsker at man skal få 100% opplevelse av reisen til India. Derfor har vi samlet viktig informasjon som bør leses før avreisen.

Areal:
3,28 million kvadratkilometer.

Språk:
18 offisielle språk hvorav de største er hindi, urdu, punjabi, tamil og telugu, men en stor del av inderne kan bra engelsk.

Religion:
India er konstitusjonelt sekulær med religionsfrihet. De største religionene er Hinduisme, Islam, Kristendom, Sikh, Buddisme og Jain.

Klima:
Klimaet er svært variert siden landet er så stort. Årstidene deles opp i tre: Den svale : Fra oktober til slutten av mars. Den varme : Fra april til og med juni. Monsuntiden : Fra juli til og med september. På grunn av den sterke solen bør alle bruke solkrem med høy solfaktor å dekke til hodet på alle våre utflukter. Vi oppfordrer alle til å drikke rikelig med vann både på utfluktene og ellers under oppholdet i India.

Valuta:
Betalingsmiddel er Indisk Rupee (100 Rupee er ca. 11,- NOK). Indisk Rupee kan ikke veksles utenfor India. Det lønner seg å ta med US$ eller Euro. Kredittkort kan brukes som betalingsmiddel i større butikker og restauranter. Det finnes mange banker ved ankomtshallen på flyplassen, hvor man kan veksle utenlandske valuta i sedler. Passe på å ikke veksle for mye til Indisk Rupee på en gang. Vi anbefaler at man veksler pengene etter behov.

Tidsforskjell:
Tidsforskjellen mellom Norge og India varierer alt etter om Norge har sommer- eller vintertid:
Sommertid + 3,5 timer
Vintertid + 4,5 timer

Vaksinasjoner:
Følgende vaksiner bør vurderes – avhengig av hvor man skal og lengden på oppholdet: Hepatitt A-vaksine, Difteri/stivkrampe og Tyfoid-vaksine. Malariatabletter bør vurderes i en del områder, men for å være på den sikre siden bør den reisende ta kontakt med sin fastlege i god tid før avreise for informasjon om anbefalte vaksiner. Såfremt man har spesielle helseproblemer som kan påvirkes av f.eks. endret kost eller klima osv, bør også lege konsulteres før avreise.

Mat og drikke:
Bakteriefloraen i vannet er annerledes enn i Norge. Kranvannet må ikke drikkes!. Vi anbefaler å kjøpe vann på flasker. Skyll frukt, bær og rå grønnsaker godt. Vær forsiktig med salater, is og rått kjøtt. Unngå de enkleste restaurantene og vask deg ofte på hendene.

Strøm:
220 volt. Vær oppmerksom på at kontaktene er annerledes og forutsetter bruk av adapter.

Telefon:
Det er dyrt å ringe fra India til Norge. Det lønner seg å kjøpe telefonkort til bruk for telefonautomater og som kan kjøpes over alt. Unngå å ringe fra rommet på hotellet da dette alltid er dyrt. Evt. ta kontakt med resepsjonen for hjelp. Man kan bruke norsk mobil i India, men husk å kontakte egen mobiloperatør mht. pris og hvilke operatører man bør velge under Indiareisen.

Tips:
Lønnssystemet i India er annerledes enn i Norge. Alle forventer seg tips, men det betyr ikke at man skal gi tips til alle de man møter, kun til de som yter service. Våre reiseledere vil samle inn tips på vegne av gruppen som da vil bli fordelt etter et eget system. Tips er selvfølgelig ikke obligatorisk.

Shopping:
På våre utflukter tilbyr vi stopp i basarer og butikker, men shopping er på eget ansvar. Global Reiser AS har ikke noe ansvar for priser eller ektheten av varene.

Alder:
Den reisende må ha fylt 18 år. Såfremt den reisende er under 18 år må den reisende ha dokumentasjon fra foreldre/foresatte.

Flyreisen:
Global Reiser AS har ikke noe ansvar for transport eller kjøring av reisende til eller fra norske flyplasser. Vi oppforderer de reisende til å møte opp 2 timer før avgang. Barn som ikke er fylt 2 år når reisen starter, har ikke sete på flyet og får heller ikke mat under flyreisen. Vi kan ikke garantere at reisende får sitte sammen på flyet. Dette gjelder også barn som reiser i følge med voksne. Derfor oppfordrer vi reisende til å møte opp tidlig på flyplassen. Ved flyforsinkelser utbetales ikke erstatning for kostnader som f.eks. tapt feriedag, tapt arbeidsfortjeneste, tapt arrangement eller utgifter til taxi eller hotell. Global Reiser AS står heller ikke for kostnader til telefonsamtaler. Evt. tap rettes direkte til flyselskapet. Global Reiser AS benytter de store europeiske flyselskaper og Air India.

Bagasje:
Bagasjen skal pakkes i henhold til flyselskapets sikkerhetsbestemmelser. Det vanlige er 20 kg. bagasje for reiser på økonomiklasse og 5 eller 7 kg. håndbagasje. Kontrollér billetten, flyselskapets hjemmesider eller med Global Reiser AS om hva som er usikkert ang. reisen. Overvekt kan bli dyrt, så vær nøye med pakkingen. Global Reiser AS har ikke ansvar for tapt eller forsinket bagasje. Krav rettes umiddelbart mot gjeldende flyselskap for å få meldt og dokumentert situasjonen. Husk å få med skaderapport ved både skadet og/eller mistet bagasje. Uten slik dokumentasjon kan man ikke kreve erstatning hverken fra flyselskapet eller forsikringsselskapet.

Reisedokumenter og visum:
Det er visumplikt til India for alle, også barn. Passet må være gyldig i 6 mnd. fra hjemreisedato. Du søker selv om visum via www.ttsvisasnorway.com. Her finner du all informasjon og skjemaene du trenger for å søke om visum. Reisende med annet statsborgerskap må kontakte Indias ambassade for opplysninger om visum.

TT Services
Bygdøy Alle 8,
0262 Oslo
Tlf: 21 62 89 75
Faks: 21 62 89 82
E-post:
info@ttservices.no
www.ttsvisasnorway.com.

Indias Ambassade
Niels Juels gt 30
0244 Oslo.
Tlf.: 24 11 59 10.
Faks: 24 11 59 12.
E- post:
hoc@indemb.no
www.indemb.no
Ta gjerne kontakt med ambasseden før bestilling av reisen, slik at man vet at visum er innvilget. Hvis reisen er bestilt, og visum ikke blir innvilget, må reisen annulleres. Da er vanlige avbestillingsregler gjeldende og man er selv økonomisk ansvarlig.

Transport:
Våre engelsktalende representanter skal yte hjelp og assistanse på flyplassen. Etter at bagasjen er blitt hentet, blir de reisende kjørt til hotellene. Det kan være ett eller flere stopp til siste hotell og dette gjelder også andre transporter, f. eks. fra hotellet til flyplassen. Global Reiser AS bruker høystandard busser, men man bør ikke forvente seg samme standard som man er vant til i Norge.

Utflukter og guiding:
Global Reiser AS er bygget på kvalitet og ærlighet. Derfor bruker vi statsautoriserte norsk-/skandinavisktalende guider til våre utflukter dersom gruppen er flere enn 20 personer. Statsautoriserte engelsktalende guider brukes hvis gruppen er færre enn 20 personer. Det er ikke alltid den samme guiden som følger med på hele turen. Dette gjelder særlig englesktalende guider. Global Reiser AS kan ikke holdes ansvarlig for om templer, graver og sverdigheter er stengt grunnet restaurering, statsbesøk eller lokale seremonier.

Flytider innenriks i India:
Det finnes flere selskaper med god standard som flyr innenlands i India. Opprinnelig var flytrafikken dominert av statlige flyselskaper, men konkurransen er økende og stadig flere private selskaper er kommet inn på dette markedet. Det finnes også lavprisselskaper innen luftfarten, selv om disse foreløpig ikke har noen dominerende posisjon.

Generelt om hotell:
Vær oppmerksom på at rommene har forskjellig beliggenhet. Enkelte rom kan ligge bedre til enn andre med hensyn til utsikt, tilgang på sol og eventuelle forstyrrelser. Renhold av rommene kan være vesentlig enklere enn hjemme. Hotellbytte kan skje i enkelte perioder. Den reisende vil bli underrettet før avreise hvis mulig. Den reisende vil da bli flyttet til et annet hotell med samme standard.

Global Reiser AS har stillet lovpliktig garanti til Reisegarantifondet, PB 227, Sentrum, 4001 Stavanger. Tlf: 51 84 47 27. firmapost@rgf.no www.rgf.no. Vilkårene gjelder for pakkereiser som faller inn under definisjonen i ” Lov om pakkereiser av 25.08.1995,§ 2-1″. Dette betyr at reisen inneholder minst to av følgende elementer: transport, innkvartering og/eller annen turisttjeneste som anses som vesentlig del av pakken. Kombinasjonen skal på forhånd være tilrettelagt, solgt eller markedsført til en samlet pris og ha en varighet på over 24 timer eller inkludere minst en overnatting. Eventuelle krav kunden har overfor arrangøren, stilles direkte til Global Reiser AS. Dette gjelder ikke krav som dekkes av Reisegarantifondet

Global Reiser AS er i tillegg medlem av Reklamasjonsnemnda for pakkereiser

FORBEHOLD OM ENDRINGER OG FEIL
Alle opplysninger gis med forbehold om endringer av valutakurser, priser, avreisetider og hotell som kan inntreffe etter at reisen er bekreftet. Det tas også forbehold om eventuelle trykkfeil, eller at programmet kan bli gjennomført i en annen rekkefølge eller med andre variasjoner som ikke endrer turens karakter.