Global Reiser

Viktig å vite om Tyrkia

Global Reiser ønsker at man skal få 100 % opplevelse av reisen til Tyrkia. Derfor har vi samlet viktig informasjon som bør leses før avreisen.

Areal:
774 815 kvadratkilometer.

Innbyggertall:
71 millioner.

Hovedstad:
Ankara.

Språk:
tyrkisk er hovedspråket i Tyrkia, men en stor del av tyrkene kan bra engelsk.

Religion:
Islam er hovedreligionen i Tyrkia hvor 99,8% av befolkningen er muslimer og resten fordelt mellom kistene og jøder.

Klima:
Klimaet varierer mye i Tyrkia, avhengig av hvor du befinner deg. I den vestlige delen av Tyrkia, Marmara regionen der Istanbul ligger, finner vi en litt mer fuktig versjon av det typiske middelhavsklima. Det er fortsatt varmt, men det kan regne en del om sommeren selv om det vanligvis ikke varer så lenge. Om vinteren er det ikke uvanlig med snø, men snøen blir sjelden liggende lenger enn et par dager.

Tidsforskjell:
Vintertid +1 time, sommertid +1 time

Valuta:
Betalingsmiddel er tyrkiske nye lire (100 NOK = 23,99 TYR). Tyrkiske lire kan ikke veksles utenfor Tyrkia. Det lønner seg å ta med Euro. Kredittkort kan brukes som betalingsmiddel i større butikker og restauranter. Det finnes mange banker ved ankomtshallen på flyplassen, hvor man kan veksle utenlandske valuta i sedler. Passe på og ikke veksle for mye til tyrkiske lire på en gang. Vi anbefaler at man veksler pengene etter behov.

Vaksinasjoner:
Ingen spesielle vaksinasjoner er påkrevd ved korte opphold i Tyrkia, men for å være på den sikre siden bør den reisende ta kontakt med sin fastelege i god tid før avreise for informasjon om anbefalte vaksiner. Såfremt man har spesielle helseproblemer som kan påvirkes av f.eks. endret kost eller klima osv. bør også lege konsulteres før avreise.

Mat og drikke:
Bakteriefloraen i vann er annerledes enn i Norge. Kranvannet må ikke drikkes!. Vi anbefaler å kjøpe vann på flasker. Skyll frukt, bær og rå grønnsaker godt, vær forsiktig med salater, is, rått kjøtt, Unngå de enkleste restaurantene og vask deg ofte på hendene.

Strøm:
220 volt. Adopter nødvendig

Telefon:
Det er dyrt å ringe fra Tyrkia til Norge. Det lønner seg å kjøpe telefonkort til bruk for telefonautomater og som kan kjøpes over alt. Unngå å ringe fra rommet på hotellet da dette alltid er dyrt. Evt. ta kontakt med resepsjonen for hjelp. Man kan bruke norsk mobil i Tyrkia, men husk å kontakte egen mobiloperatør mht. pris og hvilke operatører man bør velge under Tyrkia reisen.

Tips:
Lønnssystemet i Tyrkia er annerledes enn i Norge. Alle forventer seg tips, men det betyr ikke at man skal gi tips til alle de man møter, kun til de som yter service. Våre reiseledere vil samle inn tips på vegne av gruppen som da vil bli fordelt etter et eget system. Tips er selvfølgelig ikke er obligatorisk.

Shopping:
På våre utflukter tilbyr vi stopp i basarer og butikker, men shopping er på eget ansvar. Global Reiser AS har ikke noe ansvar for priser eller ekteheten av varene.

Alder:
Den reisende må ha fylt 18 år. Såfremt den reisende er under 18 år må den reisende ha dokumentasjon fra foreldre/foresattes.

Flyreisen:
Global Reiser har ikke noe ansvar for transport eller kjøring av reisende til eller fra norske flyplasser. Vi oppfordrer de reisende til å møte opp 2 timer før avgang. Barn som ikke er fylt 2 år når reisen starter, har ikke sete på flyet og får heller ikke mat under flyreisen. Vi kan ikke garantere at reisende får sitte sammen på flyet. Dette gjelder også barn som reiser i følge med voksne. Derfor oppfordrer vi reisende til å møte opp tidlig på flyplassen. Ved flyforsinkelser utbetales ikke erstatning for kostnader som f. eks. tapt feriedag, tapt arbeidsfortjeneste, tapt arrangement eller utgifter til taxi eller hotell. Global Reiser AS står heller ikke for kostnader til telefonsamtaler. Evt. tap rettes direkte til flyselskapet. Global Reiser AS benytter de store europeiske flyselskaper.

Bagasje:
Bagasje skal pakkes i henhold til flyselskapets sikkerhetsbestemmelser. Det vanlige er 20 kg. bagasje for reiser på økonomiklasse, og 5 eller 7 kg. håndbagasje. Kontrollér billetten, flyselskapets hjemmesider eller med Global Reiser AS om hva som er usikkert ang. reisen. Overvekt kan bli dyrt, så vær nøye med pakkingen. Global Reiser AS har ikke noe ansvar for tapt eller forsinket bagasje. Krav rettes umiddelbart mot gjeldende flyselskap for å få meldt og dokumentert situasjonen. Husk å få med en skaderaport ved både skadet og/eller mistet bagasje, uten slik dokumentasjon kan man ikke kreve erstatning hverken fra flyselskapet eller forsikringsselskap.

Reisedokumenter og visum:
Det er visumplikt til Tyrkia for alle, også barn. Passet må være gyldig i 6 mnd. fra hjemreisedato. Visum kan kjøpes på flyplassen ved ankomst. Ikke-skandinaviske statsborgere må selv ta kontakt med
Den Tyrkiske ambassaden i Oslo.
Halvdan Svartes gate 5,
0244 Oslo.
Tlf.: 22 12 87 50

Ta gjerne kontakt med ambasseden før bestilling av reisen, slik at man vet at visum er innvilget. Hvis reisen er bestilt, og visum ikke blir innvilget, må reisen annulleres. Da er vanlige avbestillingsregler gjeldende og man er selv økonomisk ansvarlig.

Transport:
Våre engelsktalende representanter skal yte hjelp og assistanse på flyplassen. Etter at bagasjen er blitt hentet, blir de reisende kjørt til hotellene. Det kan være et eller flere stopp til siste hotell og det gjelder også andre transporter, f. eks fra hotellet til flyplassen. Global Reiser AS bruker høystandard busser men man bør ikke forvente seg samme standard som man er vant til i Norge.

Utflukter og Guiding:
Global Reiser AS er bygget på kvalitet og ærlighet. Derfor bruker vi statsautoriserte norske-/ skandinavisktalende guider til våre utflukter dersom gruppen er flere enn 20 personer. Statsautorisert engelsktalende guider brukes hvis gruppen er færre enn 20. Det er ikke alltid den samme guiden som følger med på hele turen. Dette gjelder særlig engelsktalende guider. Global Reiser AS kan ikke holdes ansvarlig for om templer, graver og severdigheter er stengt grunnet restaurering, statsbesøk eller lokale seremonier.

Generell om hotell:
Vær oppmerksom på at rommene har forskjellig beliggenhet. Enkelte rom kan ligge bedre til enn andre med hensyn til utsikt, tilgang på sol og eventuelle forstyrrelser. Renhold av rommene kan være vesentlig enklere enn hjemme. Hotellbytte kan skje i enkelte perioder. Den reisende vil bli underrettet før avreise hvis mulig. Den reisende vil da bli flyttet til et annet hotell med samme standard.

Global Reiser AS har stillet lovpliktig garanti til: Reisegarantifondet, PB 227, Sentrum, 4001 Stavanger. Tlf: 51 84 47 27. firmapost@rgf.no www.rgf.no. Vilkårene gjelder for pakkereiser som faller inn under definisjonen i ” Lov om pakkereiser av 25.08.1995,§ 2-1″. Dette betyr at reisen inneholder minst to av følgende elementer: transport, innkvartering og/eller annen turisttjeneste som anses som vesentlig del av pakken. Kombinasjonen skal på forhånd være tilrettelagt, solgt eller markedsført til en samlet pris og ha en varighet på over 24 timer eller inkludere minst en overnatting. Eventuelle krav kunden har overfor arrangøren, stilles direkte til Global Reiser AS. Dette gjelder ikke krav som dekkes av Reisegarantifondet.

Global Reiser AS er i tillegg medlem av Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.

FORBEHOLD OM ENDRINGER OG FEIL
Alle opplysninger gis med forbehold om endringer av valutakurser, priser, avreisetider og hotell som kan inntreffe etter at reisen er bekreftet. Det tas også forbehold om eventuelle trykkfeil, eller at programmet kan bli gjennomført i annen rekkefølge eller med andre variasjoner som ikke endrer turens karakter.